Opdrachtgever: gemeente Pelt, Infrabel, De Werkvennootschap, AWV, De Lijn, provincie Limburg
Periode: 2024-…
In samenwerking met: Arcadis, Createlli
Op het grondgebied van de gemeente Pelt zijn er 14 gelijkvloerse spoorkruisingen. Voor elk van deze spoorovergangen onderzoeken we ruimtelijk geïntegreerde ongelijkvloerse alternatieven om zo de veiligheid, maar ook om de doorstroming en stiptheid van zowel weg- als treinverkeer te verbeteren. Hierbij zoeken we een evenwicht tussen mobiliteitsmaatregelen, leefbaarheid en het (productief) landschap.
Onze ambitie is een modal shift te realiseren door enerzijds het aantal ongelijkvloerse verbindingen voor de auto te beperken tot het dragende wegennet en anderzijds de barrièrewerking van de spoorweg te minimaliseren voor fiets en OV door deze netwerken maximaal te behouden en zelfs te versterken met de gekozen alternatieven. Deze hefboomwerking van infrastructuurprojecten trekken we door in de versterking van het kleinstedelijk gebied door in de omgeving van de spoorweg ontwikkelingen de meest wenselijke invulling te geven.
Ter hoogte van het huidige treinstation Overpelt onderzoeken we de inplanting van het toekomstig interregionaal Hoppinpunt voor Noord Limburg en de optimale aansluiting van dit overstappunt op de verschillende netwerken, in het bijzonder de trambusverbinding naar Hasselt (Spartacus), de fietssnelwegen F71 en F74, de spoorweg Antwerpen-Hamont (IJzeren Rijn) en de Noord-Zuidverbinding. Het Hoppinpunt wordt maximaal ruimtelijk geïntegreerd tussen het ziekenhuis, het woonuitbreidingsgebied ten westen van Overpelt-Centrum, de toekomstige Corda Campus Noord en de verschillende lijninfrastructuren.
Met de verschillende opdrachtgevers hebben we een intensief traject van werk- en stuurgroepen opgezet. Maar omdat dit project sturend is voor de verdere ruimtelijke ontwikkeling van de jonge fusiegemeente Pelt worden bewoners nauw betrokken tijdens diverse inloopmomenten. Stakeholders en buurgemeenten worden op regelmatige gehoord in klankbordgroepen.
Meerdere scenario’s voor de verschillende netwerken worden ten opzichte van elkaar afgewogen en doorgerekend in het regionaal vervoersmodel. Voor het Hoppinpunt Overpelt, en de bijhorende spoorovergangen, zal een project- en startnota opgemaakt worden. Voor de andere spoorovergangen zal een passende beoordeling uitgewerkt worden.