Mobiliteitsplan Lommel

Opdrachtgever: Stad Lommel

Periode: 2023-…

IMG20230926170547
3FietsnetwerkenV6
IMG20230926185459
7MobiliteitskamersV6
N769na
Mobiliteitscaf102023
ontdubbelinghaltes2_Tekengebied1
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

Met het nieuwe mobiliteitsplan wil het stadsbestuur van Lommel de weg vrijmaken naar een duurzame mobiliteit.

We hebben voor de opmaak van dit mobiliteitsplan een sterke participatief traject uitgerold. Vanaf de beginfase werden stakeholders en bewoners betrokken in workshops, mobiliteitsdagen, mobiliteitscafés en digitale bevragingen.

Met de opgehaalde info hebben we samen met de stadsdiensten ambitieuze doelstellingen en mobiliteitswerven vorm te geven. Vijf ambitieuze mobiliteitsdoelstellingen hebben we zo samen geformuleerd:

  1. “Lommel fietsstad”
  2. “Deelmobiliteit en fietsroutes complementeren het openbaar vervoer”
  3. “Een boomstructuur voor het autoverkeer met aangepaste inrichting en snelheden”
  4. “Minder en trager verkeer in de wijken”
  5. “Een bereikbaar en bruisend centrum”

De mobiliteitswerven waren concrete onderzoeken waarbij vertrokken werd van een specifiek gebied of project waarbij verschillende vraagstukken tegelijk aan bod kwamen. Deze werven bleken voor bestuur en bewoners concreet, herkenbaar en vooral bevatbaar. De werven stelde de discussies scherp, kansen en knelpunten werden snel gedetecteerd en automatisch integraal, en dus bredere dan mobiliteitsvraagstukken, benaderd. Bij de uitwerking van de werven kwamen de later te behandelen thema’s scherper in beeld.

Het mobiliteitsplan werd vervolgens thematisch en gebiedsgericht verder uitgewerkt. Thematische thema’s zijn hoppinpunten, parkeren -zowel fiets als auto- en de netwerken voor actieve verplaatsingen, openbaar vervoer en gemotoriseerd verkeer. De gebiedsgerichte thema’s werd gestuurd vanuit de ruimtelijke afbakening van drie types mobiliteitskamers: wijken, bedrijvenzones en bovenlokale programma’s. Autoverplaatsingen tussen mobiliteitskamers zijn niet mogelijk door de invoering van diverse filters.

Door netwerken en mobiliteitskamers te combineren ontstonden verschillende scenario’s die doorgerekend werden met het provinciaal verkeersmodel Limburg. De scenario’s werden onderdelen van een stappenplan om op een termijn van twee legislaturen te komen tot het voorkeursscenario. Dit stappenplan hebben we gekoppeld aan tien specifieke mobiliteitsspeerpunten die op deze termijn effectief geïmplementeerd kunnen worden.